söndag 13 januari 2013

all världens köttbullar - kofte från Jordanien

Köttbullar, köttbullar ge mig mera köttbullar. Jag fullkomligt älskade köttbullesången i Madicken när jag var liten. Än idag är jag väldigt förtjust i just denna maträtt som går att variera i det oändliga. Jag är ingen köttbulleexpert men jag skulle vilja påstå att de flesta matkulturer har någon form av köttbulle. Runda, avlånga, platta, små, stora, stekta, kokta ja det finns alla dess former.

Grekiska köttbullar i citronsås, danska frikadeller, mamma scans köttbullar, stora italienska köttbullar i tomatsås, mormors köttbullar med mycket lök i, min kollegas kubanska julköttbullar och jordanska avlånga mustiga köttbullar - ja det finns mycket spännande att upptäcka när det gäller köttbullar. Köttbullar, kokt potatis eller potatismos, brunsås och lingonsås är klassisk en svensk matsymbol som går att beställa på IKEA var om i världen. Liksom kåldolmen är vår "svenska" köttbulle importerad från det Osmanska riket. Mycket händer på vägen och det är det som är så roligt med maträtter, att det inte är något statiskt utan att människor skapar hela tiden nytt. Så när den osmanska köttbullen kom till Sverige "försvenskades" den. 

Igår hade jag födelsedagskalas och bjöd på kofte - jordanska/palestinska köttbullar i tomatsås. Mira från Jerusalem har lärt mig maträtten. Rätten Kofte är vanligt i hela Mellan Östern men just den här varianten är enligt Mira vanligare i Jordanien och Palestina. Kryddblandningen sju kryddor som är vanlig i arabisk matlagning ger köttbullarna en mustig och kryddig (men inte stark) smak. 


till cirka fyra personer behövs:

500 gram nötfärs
lite rapsolja
2 tsk sju kryddor
1/2 tsk grillkrydda
1 liten finhackad gullök
ca 100 gram finhackad bladpersilja
2 pressade vitlöksklyftor
1/3 tsk salt

till såsen:

2 tomater
en halv burk krossade tomater
1 tsk sju kryddor
1 dl grädde
1/3 tsk salt

så här gör du:

Sätt ugnen på 200 grader.

Skala och finhacka löken. Skölj och finhacka (eller klipp) bladpersiljan smått smått. 

Lägg färsen i en bunke, tillsätt oljan, kryddor och salt. Blanda väl, gärna med händerna.
Tillsätt löken, persiljan och pressad vitlök, blanda. Låt vila medan du gör såsen.

Häll de krossade tomaterna och grädden i en skål. Tillsätt salt och kryddor, blanda. Tvätta och hacka tomaterna och lägg i såsen.

Ta fram en ugnfastform. Forma ca 14 avlånga köttbullar av smeten och placera ut i formen. Lägg på tomathacket på varje köttbulle. Häll såsen bredvid i formen.   

Tillaga i ugnen på 200 grader i 40 minuter.

Servera ris eller bulgur, bröd och sallad till.



2 kommentarer:

Nazima sa...

Hej!

Hittade hit tack vare den trevliga Facebookgruppen vi båda är medlemmar i. Håller med, visst är det nåt visst med köttbullar och så olika tolkningar det finns av just köttbullar.
Det är receptet du bjöd lät görgott, rent ut sagt, måste helt enkelt provlagas framöver!

Tack för en mysig blogg!

//Nazima

Katarina sa...

Hej! Vad glad jag blev över din kommentar. Jag gillar köttbullar och just med sju kryddor i är riktigt gött.
Nu ska jag kika in på din blogg!