söndag 19 augusti 2012

persisk mat på fanous

Den persiska pärlan Fanous ligger i Gamlestaden. Till skillnad från flera andra persiska restauranger i stan serveras här enbart persisk mat. Här går det att äta allt från fårskalle och lammtunga med saltgurka i tunnbröd till olika kebabrätter som serveras med saffransris. Den som vill kan starta dagen här på Fanous med en rejäl persisk frukost. Halim som är gröt med vetekorn och riven kalkonfilé serveras på morgonkvisten. En frukost på detta ställe bestående av Halim, en kanna te och färskt bröd ser jag fram emot. Flera spännande drycker serveras; färskpressad melonjuice och morotsjuice, persiskt alkoholfritt öl och självklart te i mängder och den obligatoriska yoghurtdrycken med mynta - Doogh.

Jag och mitt sällskap beställde en Mirza Ghasemi baberenj som är aubergineröra med kryddor, vitlök, ägg och tomat och en Kebab Kobide som är lammsfärsspett med saffran. Till båda rätterna serverades  saffransris, sallad, tzatziki och Torshi - inlagda grönsaker. Aubergineröran var fantastisk smakrik, riktigt rökig, mums! Kebaben var det lite si och så med. Jag har ätit Kebab Kobide ett par gånger på restaurang  Merci och den är en fantastiskt smakupplevelse, kebaben där är god, saftig och smakrik. Fanous Kebab Kobide kommer inte i närheten av denna upplevelse men restaurang Fanous vinner på andra sätt. Fanous har en helt annan charm och utbud när det gäller persisk mat. Därför blir upplevelsen helt annan av att äta där. På Merci vet du vad du får men det vet du inte på Fanous och det är det som är grejen. Nu tänker jag inte enbart på maten utan helheten, alltifrån den kitshiga fontänen, de roliga detaljer på väggarna, samtal med ägaren och den gedigna menyn. Mannen som driver restaurangen är väldigt rar och mån om sina gäster, de gånger jag har varit där har det blivit spännande samtal där kroppsspråket har fått spela en väsentlig roll.  
























3 kommentarer:

Kim sa...

Vad spännande och gott! Tack för tipset!

Sanna sa...

Jag har velat testa persisk mat jättelänge och blev nu riktigt pepp! Det ser verkligen ut att vara mat i min smak eftersom jag gillar rås, såser och röror.

Fin blogg btw!

Katarina sa...

Kim, ja den är riktigt spännande denna restaurang, prova :)
Sanna, du som gillar röror då måste du prova persisk aubergineröra med vitlök & ägg. Finns många goda aubergineröror och rätter i den persiska och arabiska matkulturen. Det är bara till att utforska :)
Tack :)