söndag 5 augusti 2012

Indiska smaker & en ihärdig brandvarnare


Här har det lagats indiska smaker till tonerna av en hysterisk brandvarnare. En mustig breyani med inspiration från Scottland dansade fint tillsammans med en pikant tomatraita. Ett hett tips om du ska laga papadums är att öppna alla fönstren samt vakta noga. Jag satte igång brandvarnaren inte bara en gång utan två. Det tog ett tag innan jag fick till mina papadums. 

Indien är som bekant ett mycket stort land med en mångfald av kryddor och rätter. Något som för mig känns "typiskt" bland det gedigna indiska utbudet är raita och breyani. Dessa rätter finns i otaliga varianter. Här presenterar jag "mina" varianter som tillsammans blir en fin kombination. I breyanin hade jag min breyani-krydda som vi använder här hemma till arabisk matlagning. Breyani är en väl spridd rätt, finns i Pakistan, Indien och arabvärlden. Olika innehåll och olika kryddor. Jag tänkte på det indiska riset jag åt på en indisk restaurang i Edinburgh när jag lagade denna breyani.








tomatraita för 4 personer:

3 dl tjock yoghurt
vatten
8 minitomater
salt
1 msk kummin
salt
cayennepeppar

gör så här:

Rosta kummin i en torr stekpanna. Hacka tomaterna. Häll yoghurten i en skål och rör ut den med lite kallt vatten till önskad konsistens. Tillsätt tomathacket, kummin (spara lite till dekoration), rör om och smaka av med salt och cayennepeppar. Strö lite kummin på toppen.



breyani 4 personer:


 4 dl basmatiris
1 stor burk champinjoner
1 gul lök
1 kruka koriander
2 msk breyanikrydda
7 dl vatten
olja

gör så här:


Skölj riset tills vattnet är klart låt sedan riset ligga i blöt 20 min. Stek champinjonerna i olja tills de fått lite färg, ställ åt sidan.

Skala och finhacka löken. Bryn i olja tillsammans med breyanikryddan. Tillsätt riset, rör om och fräs. Tillsätt 7 dl vatten. Koka upp och låt koka långsamt 20 min under lock. Dra åt sidan och stå ytterligare 5 min med lock.

Fluffa riset med två gafflar, lägg i de stekta champinjonerna och färsk koriander. Häll upp på ett fint fat och servera.

Inga kommentarer: