onsdag 29 augusti 2012

älskade billiga knöl

Tandläkarbesök, CSN-lån, elräkningar och det ena med det andra. Vissa månader är det extra bra att den älskade knölen finns. Vad sägs om raggmunk eller potatissoppa. Två rätter som kan varieras efter både smak och plånbok. Det blev en enkel potatissoppa för mig idag. Den som vill kan hälla i en skvätt grädde och toppa soppan med att strö på krutonger eller vällagrad ost. Då blir det genast lite mer party över soppan. Men en enkel potatissoppa med purjolök ska inte underskattas, tillsammans med massor av färsk persilja och en knäckemacka eller två blir det en god och billig måltid.


Till denna soppan hade jag; en purjolök, åtta medelstora potatisar, två vitlöksklyftor, olivolja, grönsaksbuljong och salt & peppar. Jag sköljde och hackade purjolöken stekte den sen i olivolja, skalade potatisen och skar i bitar och stekte med purjon. När härligheten har fått lite färg hällde jag på grönsaksbuljong så att det täckte potatisen. Lät det hela koka i ungefär 20 minuter då vispade jag sönder potatisen och smakade av med salt & peppar. Enkelt och gott.

2 kommentarer:

Kim sa...

Soppa kan sannerligen vara räddningen i många lägen, så gott!
Fin tallrik också :)

Katarina sa...

Koka soppa på en spik det är bra det! Tallriken har jag fyndat på någon loppis, den gör mig glad :)