måndag 18 juni 2012

aubergine & squashsallsad







Just nu drömmer jag om medelhavet om turkosa vatten, lummig oregano och långa middagar bestående av olivoljerika och färska grönsaksbufféer. Jag reser mig bort i mitt lilla kök genom att laga en sallad där alla smakerna får komma till sin rätt. Auberginens mjuka konstisens dansar tillsammans med squashens spänst, jag virvlar i färska örter och citron. Det är härligt att laga mat. På köpet får jag en resa till medelhavet i mitt egna kök!


detta behövs till fyra personer:

1 aubergine
1 squash
2 vitlöksklyftor
saften från en halv stor citron eller en hel liten
färsk bladpersilja
färsk oregano
olivolja
havssalt & nymalen peppar

gör så här:

Skär auberginen i skivor och lägg i en skål med saltat vatten (detta för att få ur den beska smaken som kan finnas).

Skär squashen i tärningar och stek i olivolja tillsammans med en hackad vitlöksklyfta. Stek tills squashen börjar bli lite mjuk (den ska ha kvar sin spänst).

Finhacka mycket färsk bladpersilja och oregano, ca 2 dl persilja och 1 dl oregano. Finhacka genom att rulla ihop till en "cigarr" och strimla eller lägg bladen i en mugg och klipp med sax.

När auberginen har legat ca 30 min i de saltade vattnet sköljer du av dem och torkar med hushållspapper. Skär i tärningar och stek tillsammans med en finhackad vitlöksklyfta i riktligt med olivolja.

När auberginen är mjuk blandar du squashen, den hackade persiljan & oreganon, häller över citronsaften blandar och smakar av med havssalt och nymalen peppar.

Inga kommentarer: