söndag 1 april 2012

mat på himmelska höjder

Nu har jag äntligen tillsammans med tre vänner besökt den nepalesiska restaurangen Himalaya. Restaurangen ligger ett stenkast från nordstan, undanskymd på en liten bakgata nära Kronhusbodarna. Vi var där en fredagkväll och lokalen var fylld. Jag och en vän kom först, vi hann knapp sätta oss förrän en korg med papadums och en dipsås stod på bordet. Trevligt och gott sällskap medan vi väntade på de andra.

För mig är det nepalesiska köket en ny bekantskap, en trevlig sådan. Maten påminner tillvis del om det Indiska köket (som förvisso har olika matregioner, men jag tänker generell Indisk mat på restauranger i Sverige). I den gedigna menyn finns Indiska klassiker som naanbröd, lassi och paneer. Ifall man vill utforska det nepalesiska köket ordentligt finns det det rätter som består av flera smårätter. En sådan beställde vi.

Om jag ska göra ett försök att beskriva kvällens mat så blir det på följande sätt: enkel och smakrik mat, inte lika tung som Indisk mat, såserna i grytorna var inte lika krämiga, mycket grönsaker. Ett kök väl värt att utforska.


Den här herren gjorde oss sällskap under kvällen. Ett gott nepaleiskt öl.


Sabjl pakora - Friterade grönsaker på kikärtsmjölpanad med tomat & koriander.


Chicken Chhoyla var den godaste rätten tycker jag. En enkel och smakrik rätt, mör kyckling med sting.


Newai Thali - Traditionell tallrik från Kathmandu med fyra små rätter: Chicken chhoyla, stekt lamm, linser och grönsaker. Maten serverades i små skålar bredvid och på tallriken syns ris och tillbehör som chutney och olika såser.


Lamm Champ - välmarinerad & ugnsgrillad lammrack med vitlöks Gurkhalisås.

Restaurang Himalaya ligger på Smedjegatan 1 C. Gå gärna in på hemsidan: himalaya

Inga kommentarer: