söndag 11 mars 2012

tofubiffar med bulgur

Sojaprodukten tofu är både nyttig och billig mat. Smakar inte så mycket i sig själv men har en fantastisk förmåga att suga upp smaker. Krydda rejält! Jag hade i mycket cayennepeppar i mina biffar men kunde nog allt haft i lite färsk chili också. Bulgurn gör att biffarna blir extra matiga. Servera gärna en god sallad, citronbitar och en yogurtsås till. Du kan använda tofu i grytor, wook, röror, sallader, bakverk och sist men inte minst goda biffar.



till ca 10 biffar behövs:

250 g tofu
3 dl kall kokt bulgur
1 ägg
örtsalt & peppar
cayennepeppar
1 kruka timjan
smör/olivolja att steka i

så här gör du:

Mosa tofun med en gaffel i en bunke. Häll i bulgurn och blanda. Vispa ägget och häll i. Grovhacka timjan. Krydda ordentligt med cayennepeppar. Salta och peppra. Blanda ordentligt och låt stå en stund innan du börjar steka dina biffar (ca 15 min).

Stek på ganska hög värme i olivolja. Jag brukar ha en klick smör med i pannan för det ger en lite nötaktig smak på biffarnas yta, mums.

Sådär ja, njut nu ordentlig och glöm inte för all del att saken är biff!


lycka till med biffarna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter gott,det ska jag nog pröva att laga!