söndag 4 september 2011

smaker från Afrikas horn



Sado öppnar dörren med ett härligt leende och hälsar mig välkommen, i köket står Fatima och steker injera. Igår besökte jag Sado ooh Fatima, tillsammans ska de hålla i den första matlagningsträffen i röda stugan på hammarkulletorget. Då blir det smaker från Afrikas horn närmare bestämt maträtter från Somalia och Kenya. Nu besökte jag dem för att vi tillsammans skulle planera vår matträff, på köpet jag fick en försmak av somalisk/kenyansk matkultur, härligt!

Injera är ett pannkaksliknande tunnbröd som äts i länderna i östra Afrika. Rätten görs av en slags surdeg och äts traditionell med höger hand. Jag blev bjuden på injera som serverades med en fantastisk god och kryddig röra som bestod av vitkål, vitlök, chili och massor av kryddor.

Inga bestick här inte, bara till att riva en bit och suga upp röran/såsen. Lite kladdigt, javisst men så mycket godare än att äta med bestick. Du känner maten på ett helt annat sätt. Jag blev mätt och belåten och konstaterade att injera är en mycket god och fiffig rätt då den liksom suger upp såsen! Jag ser fram emot att få lära mig mer av Fatimas och Sados matkonster :)


bilden kommer från Flickr

Inga kommentarer: