fredag 30 september 2011

mer från det goda afrika

Efter matträffen i röda stugan fick jag en stor lust att fortsätta laga mat i afrikansk anda. Den fina kokboken Det goda Afrika har varit i min ägo i över tio år och jag hade inte provat ett enda recept. Men nu äntligen efter den östafrikanska matträffen kom både inspiration och handlingskraft. Här ska det lagas mat!

Visst har jag njutit mycket och ofta av de fantastiska och färgsprakande fotografierna. Jag kan till och med påstå att den är en av mina mest använda kokböcker när det gäller att egga fantasin och njuta av bilder. Det finns även en fantastisk kryddguide i början av boken. Skulle du hitta denna bok så slå till. Jag är osäker om boken fortfarande finns att köpa i butik, kolla på antikvariat! Jag köpte min i slutet av 90-talet på Alternativ Handel i Göteborg.

Nu till det gottigast, här finns couscous från Marrakesh, lamm & squashgryta från Kenya, Jordnötskaka från Botswana, färslimpa från Nigeria, kokosdessert från Angola, köttfärspaj från Zambia och recept från 33 andra afrikanska länder. Jag har provat ett egyptiskt fiskrecept. Istället för torsk tog jag lax vilket blev väldigt gott men nästa gång provar jag torsk som i orginalreceptet. Ett gott, enkelt och spännande recept med spiskummin som pricken över i:et. Den som vill förhöja smakerna, rostar själv sin spiskummin i torr stekpanna och mortlar. Den doft som då sprider sig i köket är förförisk!





Samak Kamounieh - ugnsstekt fisk med spiskummin

till två personer behövs:

300 g laxfié (eller torskfilé som i orginalreceptet)
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1/2 tsk mald spiskummin
2 msk tomatpuré
1/2 dl vatten
1 tomat
1 msk hackad bladpersilja

så här gör du:

Sätt ugnen på 175 grader. Skala och finhacka vitlöksklyftan, fräs den med olja, tomatpuré, vatten och spiskummin.

Olja en ugnssäker form lägg i fisken och häll över såsen. Skiva tomaten och lägg ovanpå. Häll över lite olja.

Täck formen med folie och laga fisken i 15 min i ugnen. Ta bort folien och stek i i ytterligare 10-15 min. Strö över hackad persilja. Servera med ris.





smaklig måltid!

Inga kommentarer: