onsdag 6 juli 2011

tashrib på mesopotamien

Nu har jag smakat på den traditionella irakiska maträtten tashrib på restaurang mesopotamien i Hjällbo eller som restaurangen kallas i folkmun el-zeiton. Tashrib finns i olika varianter, lamm-tashrib, kyckling - tashrib, kidneyböna-tashrib osv.

Det som är typiskt för denna maträtt är att det är en soppa/gryta med bröd i och någon huvudingrediens som lamm eller kyckling samt olika kryddor.



Här en lamm-tashrib med tomatsås, bröd och grönsaker. Lammköttet var mört & fint, såsen var kryddig och brödet var fantastiskt gott!

Nästa gång beställer jag en egen tashrib, jag fegade lite när jag var på mesopotamien sist. Jag beställde ett säkert kort kyckling-ticka. Men en annan i sällskapet beställde in tashrib och såklart var jag inte sen att smaka på denna spännande rätt.


Restaurang mesopotamien ligger i Hjällbo på fotbollsvägen 39. Ring för öppettider: 031-46 86 71

( i augusti är det ramadan vilket kan innebära andra öppettider)

Inga kommentarer: