tisdag 9 november 2010

kosa - fylld zucchini

Kosa betyder zucchini på arabiska. På bloggen: Malins vardagsmat - en matblogg med recept från hela världen hittade jag ett arabiskt recept på kosa. Jag "hottade" till min kosa med vitlök, paprikapulver och tomatpuré. Maträtten är lite pillig och tar lite tid, men det är den helt klart värd!



ingredienser för 3 personer:


6 zucchini
300 g nötfärs
2 dl basmatiris
2 vitlöksklyftor
1 grönsaksbuljong
2 msk tomatpuré
1 burk passerade tomater
1 burk krossade tomater
olivolja

salt
svartpeppar
kummin
paprikapulver

så här gör du:

Skala och hacka vitlöken, bryn i olivolja i en gryta. Häll i färsen. När färsen är stekt tillsätt buljongtärning, tomatpuré, kryddor (mortla kummin och släng det hårda skalet) och ris. Häll vatten så att det täcker, koka på svag värme tills vattnet är borta.

Tvätta zucchinin och gröp ur med en potatisskalare (spara locken). Fyll sedan grönsakerna med med färs & risröran, sätt på locken så gott det går. Lägg tätt i en gryta, häll passerade och krossade tomater över, samt lite vatten så att det täcker.

Koka på svag värma i cirka en timme, eller tills zucchinin är mjuk.



fyllda zucchini väntar på att få småkokas i en timme.



smaklig måltid!

2 kommentarer:

Anonym sa...

åhh jag älskar den här maträtten :)

Katarina sa...

samma här : ) fast jag har nog bara ätit den två gånger/ Katta