tisdag 23 november 2010

koreanska smaker på andra långgatan

För koreaner kretsar det mesta kring att äta,
och maten är ett sätt att visa kärlek

Byung-Hi & Byung-Soon Lim


Sen i somras har jag haft en hang up på koreansk mat. Jag har inte ätit det så jättemånga gånger inte heller lagat det mer än en gång. Ändå har maten funnits där i mina tankar, drömmar, jag smakar, jag fantiserar, jag vill och hoppas på att upptäcka denna matkultur mer och mer. Att resa till Korea vore så klart en dröm, en smakfull dröm. Jag vet inte hur realistisk drömmen är, men jag fortsätter drömma. Något som borde vara mer realistisk är att besöka Sveriges första koreanska restaurang: Arirang i Stockholm. I somras var det stängt, men jag ska göra ett nytt försök.

Så länge drömmer jag mig bort i kokboken: Koreansk mat- kimchi, bulgogi och bibimbap . Boken är en guldgruva i koreansk husmanskost och den bygger på recept från restaurangen Arirang. Restaurangen drivs av systrarna Byung-Hi och Byung-Soon Lim och deras mamma Boo Mee Ja Lim samt moster Im Kee Sun. Kärleksfullt delar de med sig av den koreanska matkulturen.



Det går att utforska den koreanska matkulturen även i Göteborg. Restaurangen heter Yammi kitchen och ligger på andra långgatan 5. Här serveras koreanska klassiker som kimchi och bibimbap. Gott!!



kimchi- mjölksyrade grönsaker. Denna delikatess räknas som Koreas nationalrätt. Den vanligaste varianten är chilihet kinakål men allt från gurka till rötter mjölksyras.



mera kimchi



oi namul - marinerad gurka med koreanskt chilipulver



sookju namul - marinerade böngroddar



bibimbap - stekt skivad entrecote och grönsaker på en risbädd med pickles och ett stekt ägg. Stark Gochujansås.



bulgogi - teppanstekta tunt skivade marinerad entrecote, ris & lök.


Mina favoriter är kimchi och bibimbap, yammi!!

Inga kommentarer: