torsdag 30 september 2010

kyckling & couscous på cello

I måndags blev det middag på café cello. Jag skulle på en kurs i krokarna och hungrig som jag var begav jag mig till cello med hopp om att det fortfarande serverades libanesisk lunch. Två dagar i veckan brukar caféet servera libanesisk lunch och jag hoppades på att så var fallet denna måndag. Tyvärr inga libanesiska dofter men däremot serverades marockansk kycklinggryta & couscous. Lät gott tyckte jag.


Det såg gott ut. Det var gott. Men tyvärr drabbades jag av en liten besvikelse, det var ärtor i grytan. Massor av ärtor. Jag är allergisk mot ärtor. Så det blev till att sitta och pilla bort allt grönt. Men resten av grytan var kalas.


Om ärtorna gjorde mig :( Så fick couscousen mig få betydligt bättre humör, min matkreativitet kom igång. Jag fick massor av inspiration av att äta couscous.

Nu har jag tankar om couscous med aprikoser, mandlar, harissa, färska örter, soltorkade tomater, sultanrussin... Till detta en mustig lammgryta alternativt kikärtsgryta och en färgglad salld med granatäpple och apelsin. Avslutningsvis te med mynta såklart! Denna måltid känns som en riktig färg, smak & värmeinjektion i höst. Gäller bara att se till att den blir av.

Inga kommentarer: