tisdag 28 september 2010

koka soppa på en spik

Jag lagar nästan bara soppa i "kristider". Med andra ord när det saknas spännande råvaror i både kyl och frys. Idag var en sådan dag. Jag hade planerat att äta med en vän men det blev inställt. Jag var görhungrig och tänkte: snälla låt mig ha lite gröna linser hemma...


Det hade jag inte men jag hade: röda linser, en morot, lök, buljong, honung och annat som blev gott tillsammans.

detta hade jag i soppan (2-3 portioner):

410 g kokta blackeyebönor (zeta)
1 dl röda linser
1 morot
en halv röd paprika
2 sharlottenlökar
2 msk tomatpuré
1 grönsaksbuljong
2 msk honung
olivolja

starkt paprika pulver
några bitar kanel
frysen koriander
havssalt
peppar

så här gjorde jag:

Hacka löken och bryn den i olja i en stor kastrull. Krydda med paprikapulver. Skala moroten och skölj paprikan, skär i små bitar och blanda med löken. Tillsätt tomatpurén.

Häll i en liter vattten och en buljongtärning, låt koka upp, tillsätt kanel. Skölj linserna och lägg i soppan. Småkoka i 10 minuter. Salta & peppra. Tillsätt honungen.

Skjöl blackeyebönorna ordentligt och lägg i soppan. Småkoka 5 minuter. Strö över koriandern.




Tips:servera citronklyftor till.

Inga kommentarer: