tisdag 11 maj 2010

tonfisksallad

När det är vår & sommar brukar jag ofta äta olika sallader till lunch eller middag. Tonfisksallad är en favorit, är jag extra hungrig blandar jag i pasta, couscous, qinoua, matvete eller något annat "matigt". Nyligen njöt av denna sallad i min lilla trädgård!




till en person:

1/2 burk tonfisk i olja, 75 g tonfisk
1 kokt ägg
5 cocktailtomater
5 isbergssalladsblad
1 salladslök
1 dm gurka
1/4 grön paprika
8 gröna oliver med pimiento

citron
olivolja
havssalt
peppar
färsk basilika

gör så här:

Koka ägget. Skölj och skär grönsakerna (sallad brukar jag dela för hand). Blanda grönsakerna med en skvätt god olivolja, havssalt, peppar, lite pressad citron och färsk basilika. Häll upp på en tallrik och lägg på äggklyftor, oliver och tonfisk. Dekorera med en basilikakvist.

Njut!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har. Den här tonfisksalladen verkar god, jag ska pröva att laga den!-Sara Dalisay

Katarina sa...

Tack! Tonfisksallad är gott, speciellt när det är varmt, bra picknick mat :) Katta