tisdag 20 april 2010

ugnspannkaka med salt & syrligt

Ugnspannkaka är nostalgi för mig och något som jag äter allt för sällan. I min uppväxt så var det oftast fläskpannkaka med fläsk eller bacon i. På senare tid har jag ätit ugnspannkaka utan fläsk eller bacon i, något som jag faktiskt föredrar. Tjusningen (om man nu tycker det finns någon tjusning) med bacon och fläsk är väll att det ska vara knaprigt & krispigt? Vilket försvinner i mina ögon om det tillagas i pannkakan. Hellre servera bitar av knaprig bacon till ugnspannkaka än i är min åsikt.

Att äta något salt till ugnspannkaka är verkligen gott. Detta salta behöver nödvändigtvis inte vara något köttigt. Min bror och hans flickvän brukar ha stekt hallomumiost till vilket är mycket gott. I söndags åt jag middag hemma hos dem och kombinationen ugnspannkaka (som är lite söt i sig), salt halloumiost & syrlig ligonsylt (hemmagjord) fick mig att jubla. Prova!!




detta behöver du till 4 portioner:

3 ägg
8 dl mjölk
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
smör/margarin till formen

så här gör du:

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnssäker form. Vispa sönder äggen lätt i en skål, tillsätt hälften av mjölken, mjölet & saltet. Vispa slätt. Häll i resten av mjölken. Vispa. Häll smeten i formen. Grädda i ugefär 30 min, tills pannkakan har fått färg och blivit stel. (receptet är från rutiga kokboken).



En grann pannkaka :)

Inga kommentarer: