måndag 19 april 2010

maragbedindjang eller shuroshtbedingdjong

Jag har varit och hälsat på min vän Marhdeia och hennes familj ett par dagar. Alltid när vi ses blir det mat i massor. Vi snackar mat, tittar på foton av mat och äter såklart massor av goda maträtter. Det var hon som introducerade mig i den persiska matbloggsvärlden. Inte för att jag kan läsa persiska. Men många persiska matbloggar är väldigt pedagogiska med steg för stegfoton. Både Marhdeia och hennes man lagar i mina ögon supergod mat, oftast arabisk eller persisk men även en och annan pizza.


En kväll åt vi maragbedindjang (arabiska)/ shurosthtbedingdjong (persiska) som är en auberginegryta (det finns en stor risk att jag har stavat fel).

Stek lök, stek nötkött tillsätt tomatpuré, vatten, salt, citron, en speciell kryddblandning. Fritera aubergine i olja och lägg i grytan. Detta ska puttra länge. Enligt Marhdeia är den största skillnaden mellan den arabiska och persiska varianten hur man skär auberginen. Den arabiska har skivad aubergine och den persiska har aubergine skuren på längden.

Till den goda & mustiga grytan åt vi saffranris, oliver, sallad och libabröd. Till maten drack vi lebin (arabiska)/ dugh (persiska) som är en yoghurtdryck av yogurt, vatten och salt.


Efter maten drack vi starkt te med mycket socker och mumsade på smördegsbullar med vit sirap, fikon, aprikoser och kaffegodis. I bakgrunden skymtar guldfiskar från det persiska nyårsfirandet.

Inga kommentarer: