söndag 11 april 2010

längtan efter sukiyaki & rosa träd



Nu sprudlar körsbärsträden i tokyo för fullt. Tänkt att strosa omkring bland alla rosa blommande träd & människor, få nya intryck, inspiration och nya möten. Utforska trädgårdar och delta i långa te-cermonier. Maten för att inte tala om maten, tänkt att utforska det japanska köket på plats, vilken lycka :)

Sukiyaki - Denna rätt tillagas vid bordet, middagsgästerna doppar ner olika godsaker (ex grönsaker, kål och oxkött) i en gryta med sojasås & sake. Detta doppas sedan i vispat rått ägg.

Tempura - Är grönsaker, räkor, fisk & annat som friteras i olja.

Sushi - Vinägerkryddat ris med tillbehör som fisk, tofu, omelett, avokado & grönsaker. Oftas äts inlagd ingefära och wasabi (grön pepparrot) till.

Någon gång i livet ska jag sitta under ett rosa blommande körsbärsträd i japan och mumsa på inhemska godsaker :) Så länge får jag äta sushi hemma i götet, vilket känns ganska okej det med. Idag fick jag faktiskt lite lite japanfeeling när jag åt min middag från Sun Sushi, gott!

Inga kommentarer: