måndag 15 mars 2010

röd linsgryta med broccoli



detta behöver du till ungefär 4 portioner:

1,5 dl röda linser
färsk broccoli (ungefär ett större knippe)
grönsaksbuljong
1 gul lök
2 dl tomatkross
2 tsk curry
1 tsk spiskummin
salt
peppar
olja

så här gör du:

Skölj linserna och koka dem i grönsaksbuljong (ca 5 dl) i ca 8 min. Grovhacka löken och fräs den i oljan. Tillsätt kryddorna. Skölj och dela broccolin i grova bitar, lägg i. Häll på tomatkrossen. Låt puttra en stund. Häll i linserna och den buljongen som är kvar. Ev behöver du späda med lite mer vatten. Låt det koka några minuter. Smaka av med salt.

Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Niklas sa...

Tack för detta väldigt enkla recept. Jag tog jävligt mycket mer curry än anvisat dock, men det kan ju bero på att jag bara har sån där billig jävla skitcurry som inte smakar särskilt mycket.

Det blev till slut väldigt smarrigt i alla fall. :)

Katarina sa...

Kul att det blev smarrigt :)

Nu när jag läste receptet, så känns 2 tsk curry lite väl lite. Jag brukar ofta hälla i kryddor direkt från burken, så när jag ska återge recept brukar jag höfta neråt istället för uppåt.

Då kan man krydda mer om man själv vill, som du uppenbarligen gjorde :)

/ Katta