onsdag 24 februari 2010

tapas på mi casa

För ett par dagar sedan var jag på mi casa i vasastan för att fira en vän som fyllt år. Vi beställde ett gäng tapas och delade systerligt. Trevligt ställe, bra service, okej priser och goda tapas med ett undantag. Men den mindre goda spar vi och börjar med smarrig...



marinerad fetaost med gröna oliver - jättegott, i marinaden var det färsk timjan och rosépeppar, en spännande & vacker kombination. Fetaosten var lagom salt och oliverna var "köttiga", inte sådär sladdriga som de kan vara ibland och det bästa av allt de smakade kraftfullt som oliver ska. Om jag ska vara lite petig så var det lite snålt tilltaget med oliver ( endast fyra stycken på en tapasrätt).


mucver - zucchiniplättar med tzatziki. Ännu en fullträff, spröda plättar som smälte i munnen. Det verkade som de var nystekta/friterade vilket är pluspoäng.


tzatziki - yogurt, med riven gurka, vitlök, massor av vitpeppar och russin. Nja är mitt betyg på denna rätt, jag hade föredragit utan vitpeppar och russin. Lite vitpeppar är helt okej men här verkade det som kocken hällt i all vitpeppar som fanns i köket. Om man vill så kan man såklart dekorera med russin. Det är alltid trevlig med dekoration och kreativitet i matsammanhang. Men tyvärr blev jag inte charmad av dessa russin, de låg liksom i tzatzikin vilket tillsammans med den gigantiska mängden vitpeppar innebar nada pluspoäng från mig.


poppers - friterade ostfyllda jelapeno, jättegod och spännade kombination. Först sprött sedan hetta och slutligen den milda ostsmaken. Jag ville bara ha mer!


bruschetta - grillat bröd med tomat och färska örter. Enkelt och gott.


vitlöksbröd - grillat bröd med vitlök, olja och örter. Lagom mycket vitlök och brödet var frasigt. Gott i all sin enkelhet.

Mitt intryck av mi casa är bra. När allting i regel är bra på en restaurang, då vill man ju inte haka upp sig på något. Men tyvärr fanns haken där i form av en mycket ledsen tzatziki. Som medelhavsresturang tycker jag det finns en rätt som man inte får misslyckas med och det är just tzatzikin, som i mina ögon är en basrätt i medelhavsköket.

Men om tzatzikin var ledsen så var de andra rätterna på desto bättre humör och de som jublade högst var de spröda som poppersarna :) Dessa friterade små godbitar gör att jag gärna besöker mi casa igen, dessutom gillar jag stämningen och konceptet med smårätter. Jag tycker du ska besöka mi casa, gärna tis - tors då det är tre tapas betala för två. Mi casa ligger på vasagatan 32 i Göteborg.

Inga kommentarer: