onsdag 20 januari 2010

inspiration till auberginegryta med russin & citron

Inspiration till nya maträtter kan komma lite varstans ifrån. Idag lagade jag en jättegod gryta med indiska smaker. Grytan tog sin början i ett sms från Maria och slutade med kryddjakt i mitt skafferi.



inspirationslista

1 sms
besök på café hängmattan
2 kokböcker
extrapris på simmo
kryddjakt i mitt skafferi

sms 2010-01-18 19:18
Hej vännen!
Härligt å träffas idag! Just ätit
lammfärsgryta som blev rätt god.
Lammfärs, torkade aprikoser,
gröna ärtor, kikärtor,
krossade jordnötter,
kokosmjölk, lite vitt vin.
Kryddat med vitlök, chilli,
spiskummin, kanel,
kardemumma. Serverades med couscous,
honungsyogurt å pressad lime.
Stor kram!


På hängmattans buffé hade de massor av goda bönor & sallader med smak av lime/citron så därifrån kom idéen med pressad citron i grytan.

Jag har två finfina kokböcker med indisk mat, Indiska kokboken och Hurry Curry efter att kollat i dem bestämde jag mig för att ha aubergine i grytan.

På simmo var det tre paket cocktailtomater för 10 kr, så de fick också åka ner i grytan.

Längst in i mitt skafferi hittade jag en påse gram masala. Kardemummakärnor hade jag mängder av efter min glöggtillverkning. Perfekta smaker för en härlig gryta.


detta hade jag i grytan:


1 stor gul lök
1 aubergine
ungefär 350 g cocktailtomater ( 1 1/2 låda)
2 stora kokta potatisar
ungefär 1 msk gram masala (kryddblandning)
1 tsk salt
ungefär 1 tsk cayennepeppar
några kardemummakärnor
1/2 pressad citron
1 dl hackad bladpersilja
1 stor näve blandade russin
olja
vatten

Så här gör du:

Skala och skiva löken, stek på svag värme i olja tills den är genomskinlig. Ställ åt sidan. Skär auberginen i stavar, ca 1 cm tjocka och 3 cm långa. Stek auberginen i olja. Tillsätt löken och kryddorna (mortla kardemummakärnorna, skalen ska inte med i grytan) stek i cirka 10 minuter.

Dela tomaterna på mitten och lägg i grytan. Pressa citronen och häll i. Tillsätt eventuellt lite vatten 1-2 dl, beror på hur vattniga tomaterna är. Koka på svag värme 5-10 min (tills auberginen är mjuk). Strö över bladpersiljan.

Servera basmatiris till.

Inga kommentarer: