måndag 11 januari 2010

görgod & görenkel chokladsås

Detta superenkla recept på chokladsås har jag fått från min släkting Sigbritt. I helgen hade jag middag för ett par vänner. Då passade jag på att bjuda på denna goda sås. En gräddig vaniljglass med chokladsås, en riktig klassiker som de flesta gillar blir en perfekt avslutning på en god middag.

Jag utgick från receptet nedan men ändrade lite. Jag bytte ut en dl strösocker mot en dl muscodavosocker samt tillsatte en toblerone (en liten på 75 g). Min chokladsås fick en smak av lite honung & mandel, det blev små sega bitar i som satte lite extra piff på såsen. Så vill man ha det så är det bara att lägga i toblerone ( eller romerska bågar, mintchoklad, vit choklad eller annan choklad).

Detta behöver du:

50 g smör eller margarin
2 dl strösocker
2 msk kakao
1/2 dl mjölk

Så här gör du:

Smält smöret, rör ner socker och kakao. Häll i mjölken och rör om. När såsen börjar koka är den klar.

MUMS!

Inga kommentarer: