lördag 21 november 2009

matminnen från hongkong


För exakt ett år sedan var jag och hälsade på min kusin Malin, hon bor tillsammans med sin pojkvän i Hongkong. En fantastiskt resa. Förutom att vi hade det väldigt trevligt och gjorde massa roliga utflykter, så var maten ett stort kapitel för sig. Under min hongkongvistelse var jag med om många spännande smakupplevelser. Här kommer ett smakprov på några av dem:


Här äter vi en kinesisk delikatess. Jag blev grundlurad när Malin & Buster berättade att äggen var hundra år gammla, de hade ruttnat på ett speciellt sätt därav färgen. De berättade även att äggen var ytterst exlusiva. Oj, vilken press jag kände. Shit har de beställt detta åt mig, måste vara asdyrt, hundra år gamla ägg, typ finns det några ägg kvar eller har jag fått det sista..

Det visade sig att äggen inte alls var ruttna, utan färgade med grönt te. Konsistensen var geleaktig och det var ingefära och någon slags sås till. Spännade smak, men jag har lite svårt att äta just den konsistensen, gled liksom runt i munnen. Men ingefäran gillade jag.



Denna lilla duva fick jag som bordskavaljer, han var dock inte så talför. Lite makabert måste jag säga, när huvudet med ögonen och näbb tittade mot mig under hela måltiden. Smaken påminde lite om kyckling men inte lika mycket kött. Bakom duvan skymtar en grön grönsak som jag åt vid flera tillfällen, supergod.



Dessa kakor blev en riktig favorit. Var gjord av någon slags mördeg fylld med en äggstanning. Mums!



Här äter vi hot-pot. Hot-pot är en gryta som sitter fast i mitten på bordet, i den är det kokande buljong. I denna buljong tillagas diverse godsaker. Man kan själv variera styrkan på hot-poten genom att lägga i det som är i skålarna. Hackad chili, vitlök, vårlök och någon slags sås (soya).



Vi hade kött, nudlar, torkad fisk, levrat ankblod (ytterligare en delikatess)och olika grönsaker i vår hot-pot. Detta slängdes ner i grytan i olika omgångar, så fiskade vi upp det med varsin liten sil. Ett väldigt trevligt och socialt sätt att äta på. Nudlarna och grönsakerna med chili och vitlök blev min favorit. Ankblodet hade en märklig konsistens, smakade inte så mycket men konsistensens var mer än märklig.



Här sitter jag på en vitnamesisk restaurang. Ananas med kyckling och ris, jättegott!



Drack en uppfriskande juice av granatäpple och mynta. De gröna bönorna med rostad vitlök och chili blev en favorit.


streetfood på en nattmarknad


Inga kommentarer: