fredag 20 november 2009

knytis

Förra fredagen var det knytkalas hos vänner på blomstigen här i hammarkullen. Många härliga människor, musik, dans och såklart massa gott att mumsa på.



Maria lagade piroger med: sojafärs, rödlök, potatismos, chili, kardemumma, ost och annat smaskigt i.



Själv lagade jag en mozarella & tomatsallad i den hade jag: mozarella, cocktailtomater, färsk chili, finhackad sharlottenlök, färsk basilika, peppar, havssalt, olivolja och lite oliver på toppen.


Jag har alltid gillat fester, måltider och andra tillfällen där det bjuds på flera rätter. Tapas, meze och andra smårätter är min melodi. Ja, där det finns flera rätter, så man kan blanda, smaka, jämföra, "leka" med maten och äta länge länge, där trivs jag. Därför är knytkalas och buffeér något som jag tycker extra mycket om. Det brukar finnas något för alla smaker. En annan bra sak med just knytkalas är att inte endast en eller ett fåtal personer behöver stå för all mat & dryck.

Jag vill och gillar att smaka på många olika rätter. Men det senaste har jag ändrat min taktik lite. När det gäller maten då går jag loss och blandar ganska mycket. Men när det kommer till efterätten, då riktar jag in mig på EN och nöjer mig med den. På detta knytkalas blev det grannen Lars fatastisk goda sockerkaka. En rejäl skiva sockerkaka och en kaffe till det. Maria lovprisade en hemmagjort ostkaka, den såg jättegod ut men jag var så nöjd med min fantastiska kaka.

Mer knytis åt folket!

Inga kommentarer: