tisdag 3 november 2009

bönbiffar med fetaost & soltorkade tomater




Detta behöver du till 3 personer:

1 burk kokta stora vita bönor
2 scharlottenlökar
1 1/2 dl kokt bulgur, gärna kall
cirka 100 g feta ost
soltorkade tomater (jag brukar köpa vitlöksmarinerade, jättegoda)
1 äggvita (eller hela ägget om det är ett lite mindre ägg)
2 msk ströbröd & lite vatten
salt & peppar
färsk timjan
olja till stekningen

Så här gör du:

Laga couscousen efter anvisningarna på paketet, tillsätt gärna en grönsaksbuljongtärning i vattnet. Kyl av couscousen snabbt, på balkongen el vattenbad etc. Såklart kan du ta färdigtkokt couscous om du har det hemma.

Häll ströbröd i en liten skål och häll över lite vatten.

Skölj bönorna ordentligt, småhacka löken och blanda i en skål. Dela de soltorkade tomaterna och fetaosten, lägg i skålen. Tillsätt couscousen, äggvitan, "ströbrödgojset" och färsk timjan eller annan kryddväxt om du vill ha det.

Blanda och mosa försiktigt, ett tips är att "slarvmosa" så bönorna och fetaosten inte är helt mosade. Smaken kommer bättre fram då (tycker jag).

Eftersom både fetaost och marinerade soltorkade tomater har mycket sälta i sig, kan du vara relativt sparsam med salt.

Låt bönröran vila i minst 15 min, då är det lättare att biffarna håller ihop när de steks.

Forma till små platta biffar (som pannbiffar ungefär i storlek) och stek i olja.

Servera gärna en krämig tsatziki, en sallad och bröd till. Vill du ha en mer bastant måltid, så är det gott med klyftpotatis till.

Smaklig måltid!


För den uppmärksamme som ser att det är små svarta prickar i biffarna kan jag berätta att det är svart qinoa. När jag lagade just biffarna som är på fotot, hade jag nämligen couscous blandat med svart qinoa kvar från gårdagens middag.

Inga kommentarer: