lördag 8 augusti 2009

marinerade jordgubbar med basilika & mynta




Färska naturella jordgubbar i all ära, men jag tycker det kan vara kul att exprimentera lite med jordgubbarnas söta smak. Jag tycker sötman kommer fram extra mycket med denna marinad. Jag har inga exakta propotioner i receptet eftersom jag provade mig fram succesivt. Så lets exprimentera i köket!!

Detta behöver du:

jordgubbar

balsamico
olivolja
pressad citron
flytande honung
lite vatten

färsk mynta
färsk basilika

så här gör du:

Rensa, skölj och dela jordgubbarna.

Häll lite balsamico i en skål, lite olivolja (ca 1/3 av mängden balsamico) och lite vatten beroende på tjockheten.

Pressa i citron. Häll i lite flytande honung, rör runt.

Troligtvis får du tillsätta lite mer vatten och olivolja för lagom konsitens. Tänk tjockare salladsdressing.

Hacka lite mynta och basilika, blanda med marinaden.

Häll över jordgubbarna, låt stå och dra i minst en timme.

Till servering: en klick mascarpone (italiensk ost), vaniljglass, lite grädde...ta det du gillar!

Inga kommentarer: