tisdag 4 augusti 2009

ljuvligt frossande i japansk matkultur



I går var jag på Hagabio och såg den japanska filmen: Still walking. En riktig fullträff! Filmen handlar om en splittrad familj som träffas för att tillsammans umgås, äta och hedra den döde storebrodern. En väldigt vacker,långsam, poetiskt, allvarlig men samtidigt hoppfull film. Filmen är en djupdykning i familjerelationer och ett frossande i japansk matkultur. Säkert 75 % av filmen utspelar sig i köket och matsalen. Det är här de flesta samtal både på och under ytan utspelar sig.



I en av de första scenerna står mor och dotter i köket, skalar rättikor samtidigt som de skvallrar och fnissar. Jag var redan hungrig innan jag satte mig i biomörkret och var ännu hungrigare när jag kom ut. En kavalkad av godsaker som: bönor, ål, sushi, is-te, öl, tempura, grönt te och kaffe bjuder filmen på. Jag blev inte mätt utan vill ha mer japanskt! Enkel dukning med vackert porslin, pinnar, träboxar och blommor. Matbordet är lågt i mörkt trä och familjen sitter på platta kuddar, ljuslyktor och skira pappersväggar med bambudekorationer. Till detta japansk pop från the old days som husmodern i familjen gömmt i byrålådan.



Jag vill ha mer japansk matkultur...När jag kom hem från bion googlade jag runt lite och hittade denna finfina blogg om japansk mat: http://japanskmat.blogspot.com
Massor av vackra bilder.

Inga kommentarer: