söndag 30 augusti 2009

gott men ack så dyrt...

Under min stockholmsvecka så unnade jag mig två frukostbesök på café. Att äta en god frukost på cafè är lyx. Jag njuter verkligen och tycker om att frukosta själv med något att läsa (helst morgontidning) eller min dagbok. Att möta andra i måltiden och äta tillsammans gör jag gärna, men då helst lunch, middag eller kvällsmat. Frukosten är den måltiden som jag vill möta mig själv.





På café Cinema som ligger nära Skanstull på Söder åt jag denna frukost. Färskpressad apelsinjuice, kaffe, surdegsbröd, ost, smör, marmelad och yogurt med hallon. Kalset gick på hela 105 kr. Frågan är om det verkligen var värt det? Gott, absolut, och ja de hade morgontidning och personalen var jättetrevligt. Men 105 kr för en ganska normal standardgrukost är löjligt mycket pengar.





På café Vurma i Vasastan åt jag denna färgglada frukost. Två hembakta kavringssmörgåsar med cheddar och grönsaker. En skål med yogurt, flingor och hallon. Färspressad juice och en mugg med kaffe. En bit melon. Den uppmärksamme ser att till höger om skeden ligger en snusklubba. Den blev verkligen det där lilla extra, snusklubba är ju en av mina favoritgodisar. Morgontidningar fanns det inte. Men massa trevliga detaljer i inredningen att vila mina ögon på det fanns gott om. Här kostade frukosten 75 kr.

Cinema vs Vurma ja då vinner Vurma.

Café Cinema Södermannagatan 39 (Söder)

Vurma Café Birger Jarlsgatan 36 (Vasastan)

Inga kommentarer: