torsdag 6 augusti 2009

en asiatisk frukost med omtanke



Inatt sov jag över hos Maria, som vanligt såg jag fram emot att få hennes goda omelett till frukost. Den fick jag och lite till. Vid halv 11 på morgonen fick jag en mugg starkt kaffe med mjölk och direktiv att ligga kvar i soffan och definitivt inte komma in i köket. Jag njöt av min sovmorgon, mitt kaffe, låg och läste lite noveller och bläddrade i en och annan mattidning. Från köket hördes massor av spännade ljud. Jag vissade att Maria tidigare i veckan hade gått loss i Asia-livs i Gamlestan så jag misstänkte att hon lagade något med asiatisk touch. Jag hörde hackande, fräsande, småpratande, en rinnande kran, en duns och ett nej, ett ojande och sen ett nu är det klart!

Denna fina bambubricka fylld med läckerheter fick jag serverad till frukost. En enkel omelett med lite tomat och en persiljekvist. Vårrullar som var gjorde av rispapper. De var fyllda med en blandning av: vitkål, morötter, tofu, jordnötter, vitlök, citron, teriyakisås och ostronsås. På toppen sesamfrön. Till dessa goda vårrullar lite rucollasallad med balsamvinäger och en halv passionsfrukt. Frukten för att skjölja rent i munnen efter alla smaker, genomtänkt som vanligt när Maria lagar mat. Vanligt vatten i ett fint glas med sugrön blev perfekt till. Denna underbara asienispirerade frukostbricka blev en mycket trevlig och god start på min dag. Vackra blommor, vacker dukning, vacker vän och vacker mat, yammi!!

Inga kommentarer: