torsdag 18 juni 2009

Solen lyser över Sun Sushi

Idag var det tjuvlyssning på 9:ans spårvagns som avgjorde vad som skulle stoppas i min mage till lunch. Ett sällskap snett emot mig pratade livligt om vad sushi egentligen är för något. Sällskapet kom fram till att sushi nog är något med rå fisk på (på deras ansiktsuttryck att dömma var detta "något med rå fisk på" inte någon höjdarmaträtt). I mitt huvudet blandades tankarna om sushi blandannat med tankar om det jag skulle fixa på stan inför köpenhamnsresan. Köpa bussbiljetter, växla pengar på centralen........och just det sushi, det finns ju ett sushiställe på centralen som jag inte har provat ännu.

Sun Sushi ligger mellan Sidewalk Express och Patcys Blommor i centralstationen i Göteborg. Litet och fräscht var mitt första intryck. Högt i tak är det och taket är av glas så är det soligt väder strålar solen in över Sun Sushi. Många dekorativa detaljer som ett japansk porslinsträd, tavlor, lyktor och planscher med olika sushisorter. Något som gjorde det hela extra dekorativt var att den snygge skådespelaren Torkel Petterson (Jalla Jalla, Patrik 1,5) satt vid bordet närmast kassan och mumsade makirullar.

Kvinnan i kassan var trevlig och det var inga problem att byta ut räkan mot vegetariskt. Maten stod snabbt på bordet och som vanligt när det gäller Sushi var måltiden en fröjd för ögat. Men bara för att en maträtt är vacker att beskåda så betyder inte det att den är en fröjd för gommen. Två ledord när det gäller mat är kärlek och bra råvaror. Sushin på Sun Sushi var helt klart lagad av bra råvaror och kärlek.

Jag åt en 7 bitars sushi som bestod av: 1 lax, 1 räka (som jag bytte mot avokado) 1 ägg och 4 rullar. Misosoppa, grönt te och vatten ingick eftersom det var lunchpriser. Kalaset gick på 53 kroner vilket det helt klart var värt. Lunchpriserna gäller mellan 11.00-15.00, sedan läggs det på 5 kr per rätt samt 10 kr för misosoppa.

Jag började med misosoppan som var väldigt god. Ett plus var att det fanns en skål med strimlad, färsk vårlök att ha på soppan. Äter/dricker man misosoppa utan detta goda tillbehör så missar man mycket tycker jag. Dessutom kändes soppan nylagad, jag har varit på en del sushiställen där det känns som att misosoppan har haft sina glansdagar för flera veckor sedan, usch!

Sushibitarna var lagom stora (ej för mycket ris)och ingridienserna kändes fräscha. Wasabi (japansk pepparot) och gari (inlagd ingefära som är till för att neutralisera smaklökarna mellan de olika sushibitarna) serverades till och soya. Jag brukar blanda i lite wasabi i soyan och sedan doppa sushibitarna i. Det gröna teèt var gott. Smaken påmminde lite om "poppat ris", jag blev nyfiken så jag var tvungen att fråga en av personalen om vad det var för te. Japansk grönt te med lite rissmak som är bra för magen när man ätit rå fisk löd svaret.

Precis som sällskapet på 9:an spårvagn så tänker nog många på rå fisk när de hör ordet sushi. Men sushi är så mycket mer än rå fisk och en bättre definition är vinägerkryddat ris ihop med andra ingridienser. Jag hoppas att sällskapet från spårvagen ska få en sommar där solen lyser och även en lust att upptäcka sushi som i mina ögon är en lekfull mat fylld av möjligheter.

Inga kommentarer: