tisdag 9 juni 2009

Sliskiga winerbröd & söt Jollycola


Nu är det bestämt var min och brorsans årliga sommarresa går någonstans. Det blir en favorit i repris nämligen Köpenhamn. Jag har alltid varit ett stort fan av Danmark och speciellt Köpenhamn. Vi var där förra sommaren och upptäckte blandannat ett litet café med fantastisk pasta. Till detta italienska café ska jag även denna gång! Förutom pasta blev det som sig bör en massa "svullande".

För mig är symbolen för Danmark sliskiga winerbröd och söt jollycola. I Sverige skulle jag aldrig uppskatta sliskiga winerbröd med både marsankräm och choklad och sen till detta en söt colaläsk med knappt någon kolsyra i. Jag vet inte riktig vad Danmark gör med mig, men njuta det gör jag som bara den i detta land. Ofta kanske det inte blir så nyttig, men jag tror att alla mår bra av att "svulla" någon gång ibland :)

Det är inte bara sliskiga sötsaker från Danmark som får mig att njuta utan även dansk film är något jag gillar skarpt. En av favoriterna är: Italienska för nybörjare. Denna film är fylld av underbara möten mellan människor där språk och mat har en central plats. När min favoritkaraktär Jörgen Mortensen pratar om Jollycola på sin försynta underbara danska ryser jag, för det är så jäkla bra.

Inga kommentarer: