fredag 19 juni 2009

Naturens egna krydda



Frenetiskt hackar hon gullöken, sjunger lite, blandar i färsen, tillsätter lite ströbröd med mjölk, ett ägg, lite hackad lök, lite till, tillsist salta och peppra och slutligen toppa det hela med, just det lite hackad gullök.

En maträtt som jag är uppvuxen med är mormors köttkakor (pannbiff) med mycket lök i. Jag har hört henne många gånger prata lyrisk om just lök, enligt henne är löken naturens egna krydda. En krydda som är fantastisk i matlagning och sätter piff på det mesta. Det var mest gullök och gräslök som mormor lovprisade under min barndom.

Även jag tycker att lök kan piffa upp många maträtter. Nu på sommaren är det gott med olika sorters lök i sallader, till sillen, till färspotatisen eller varför inte en knäckemacka med klippt gräslök på. När jag serverar sill och färskpotatis brukar jag ha olika löksorter till. På fotot till detta inlägg är det: rödlök, färsk vårlök och gräslök.

Precis som mormor gillar jag gullök och gräslök. Men gullök kan jag uppfatta som för stark ibland. Gör jag exempelvis en risotto så använder jag mig gärna av silverlök som är mildare men fortfarande smakrik. I vitlöksbröd tycker jag om att ha hackad schalottenlök. Vitlöken klappar mitt hjärta extra för den är inte bara god utan supernyttig också. Redan för 6000 år sedan användes den som medicin i Egypten. Vi i Sverige fick ta del av den först på 60/70- talet och då fanns den först bara på apoteket.

Tack mormor för att jag redan som liten fick ta del av naturens egna krydda genom din aldrig sinande entusiasm!

Inga kommentarer: