torsdag 18 juni 2009

Dela med sig eller snåla..



Om du har ett äpple vill du dela det med mig i en äppelmelodi
Eller vill du ha ditt goda äpple för dig själv och inte få nån melodi

För två veckor sedan var jag på bröllop. Under middagen var det bordslacering och jag hamnade på ett bord där jag inte kände någon. Killen som satt brevid mig visade sig vara ingenjör. Precis som alla andra är jag sprängfylld av olika föreställningar om hur olika grupper av människor är och beter sig. Just ingenjörer har jag många tankar om exempelvis: de är ospontana, stela, osociala och rädda för nya saker (så länge det inte gäller datorspel, brädspel eller bygga modeller).

Det bjöds på en fatastisk medelhavsbuffè. När vi hade satt oss till bords efter vi taget maten sneglade jag på ingenjörens tallrik. På hans tallrik låg två bitar kycklingsaltimbocca med basilika & basilika. Detta hade jag missat, hur hade detta gått till?? Jag var inte sen att påpeka kattastrofen;), det visade sig att precis när jag tagit all min mat ställdes kycklingen fram. Ingenjören frågar om jag vill ha hans ena bit, jag hinner ej svara innan han helt sonika tar den ena kycklingbiten med sin gaffel och lägger den på min tallrik med ett leende.

ospontan- NEJ
stel- NEJ
osocial- NEJ
rädd för nya saker - tror inte det, absolut inte rädd för att dela med sig!

För mig öppnade denna gest (att dela med sig) upp för ett positivt möte. Att dela med sig kan vara på olika plan. Man kan dela med sig av tankar, livet, humor, erfarenheter, pengar etc. Man kan även dela med sig av av något ätbart : bjuda grannen på en kopp kaffe, kollegan på lunch, taxichauffören på en läkerol eller varför inte ge bort en bit kyckling till någon man inte känner på ett bröllop. Detta ätbara som man delar med sig av kan bli en ingång till ett samtal etc.

Jag gillar tanken i den gamla barnvisan: äppelmelodin. Vi människor tjänar mycket på att dela med oss istället för att snåla. Genom att öppna upp och bjuda på det som just du har att bjuda på så får du ett så mycket trevligare liv. Det är upp till dig om du vill dela med dig av ditt äpple...

Dela med sig eller snåla
En vanlig fråga, får man tåla
Om du har ett äpple vill du dela det med mig eller tar du hela själv

Inga kommentarer: